Styrke og kondisjons trening

Norsk English  

Kontaktinfo

Klubbtelefon
37098900
Betjent i treningstid (ukedager 17.00 og utover kvelden).

Klubbmobil
91120003
Hele dagen

Epost
AK (Arrangements Komiteen)
GK (Graderings Komiteen)
Styret (Drift)
Web (Internett ansvarlig)
Utstyr (Salg av utstyr)

Hvor er vi?

Vi har laget en liten veiviser for å hjelpe nye medlemmer å finne oss!

Veiviseren finner du her.

Nedlasting

NB! Bruk høyre museknapp og "lagre mål som" for å laste ned Word dokumenter. Bruker du venste knapp åpnes dokumentet i Internet Explorer, noe som kan ta litt tid.

Login



Tilfeldig sitat eller ordtak
The cat is never vulgar.
Carl Van Vechten

Et lite eksperiment

Hallo folkens tenkte jeg skulle prøve og kjøre igang et lite eksperiment. Så det ville være fint om noen ville være med om ikke prøver jeg selv. Har fått inspirasjon fra en artikkel jeg leste på siden til mikemahler.com
Mike Mahler er en privattrener som bor i USA. Han har trent Frank Shamrock og flere andre kjente MMA utøvere. Etter å ha trent med vekter siden han var 18 ville han prøve 4mndr hvor han kun bruker kroppen som belastning. Grunnen til at han bestemte seg for det var etter at han selv begynnte å trene MMA og fant da ut at det krevde mer en kun rå styrke. Han så at de fleste MMA utøverene trente mye øvelser hvor de kun brukte kroppen som belastning dvs. push ups, knebøy osv. Dette gjorde de for å få utholdende muskler som kunne jobbe over lengre tid uten at å produsere melkesyre. Ok nok detaljer denne type trening er iallefall veldig aktuell for JJ utøvere og krever ikke noe utstyr. Det jeg tenkte å gjøre var å få med et par stykker som lærer øvelsene feks en lørdag i klubben. Når vi kan øvelsene kan vi begynne eksperimentet. Det vi gjør er å måle hvilepuls,vekt og ta en test der vi tester max reps i øvelsene. Etter å ha gjort det bestemmer vi oss for hvor lenge ekspr.. skal vare jeg vil hjelpe til med detaljer og utførsel av øvelser.

Programmet er som følger: Hindu squats
Hindu push ups
Brigding
Pullups

Vil dere se øvelsene kan dere gå inn på www.bodybuilding.com/fun/mahler19.htm. Send meg en mail geikelia@online.no om dere vil være med.

Mi snakkes.
Lagt inn: 29.05.2003 23:32:10

Info

Hallo alle sammen. Jeg vil her skrive endel artikler om trening, styrke/kondis som jeg håper dere vil finne interessant. I første omgang vil jeg velge øvelser hvor en ikke trenger noe utstyr, så alle har en mulighet til å trene uten å måtte begynne på et helsestudio. Bakgrunnsmateriale for artikkelene har jeg henta på nettet og via bøker. Jeg vil legge ut pekere til adressene på nettet så dere kan lese mer selv om dere vil.Til slutt vil jeg bare si at å drive fysisk trening i tillegg til JJ bør være en prioritet for alle da den treninga i klubben sansynligvis ikke er hard nok til at dere vil komme i bedre form uten å drive med litt på si, og sånn bør det også være. JJ treninga er for å lære teknikker ol,og mesteparten av tiden bør brukes på det hvis en vil bli flink, så derfor kreves det en innsats av dere på fritiden for å komme i form. Thats it for now.

Hilsen Geir
Lagt inn: 18.05.2003 14:35:46

Komme i gang

I denne artiklen vil jeg skrive om hvordan man kan komme igang med trening, samt litt om hvordan legge opp et program for en uke.
Det hjelper ikke å sette opp verdens beste og mest gjenomtenkte treningsprogram hvist en ikke klarer å gjennomføre det. Så pri en er å sette opp et realistisk program, dvs et som en er sikker på å klare å gjennomføre. Dette vil selvfølgelig være veldig individuelt, men det er alltid lurt å begynne i det små. Det er også viktig å forstå at det ikke finnes noe superprogram som vil gjøre deg til supermann i løpet av kort tid.
For å gjøre det hele litt enklere og oversiktlig vil jeg sette opp steg for steg hva jeg mener er viktig.

steg 1. Lag deg en kopp kaffi/te sett deg ned og spør deg selv hva vil du oppnå med treninga. Er du ute etter å bli sterkere eller å få bedere utholdenhet eller kanskje begge deler. Jeg vil komme inn på hvordan en kan finne ut hva en bør trene på senere.

steg 2. Hvor mye tid har du til overs for trening, og hvor mye er det realistisk at du klarer å gejommføre?
Det kan her være lurt å sette opp en ukeplan over hvor mye tid du bruker på hver enkelt ting og hvilke ting du kan kutte ned på, feks. tv. De fleste gjør feil her og tror de klarer mer enn det som er realistisk. Resultatet blir da skuffelse og frustrasjon over å ikke ha klart målet sitt.

steg 3. Når på døgnet er det lettest for deg å få trent. Det kan være lurt å ha samme tidspunkt hver gang så det blir en vane. Ikke belag deg på å trene tidlig om morran hvis du vet du er en skikkelig syvsover.

Når dette er gjort er det på tide å sette opp en ukeplan. Noen vil sikkert mene at dette ble mye bare for å komme igang med litt trening, men det å komme igang og få rutine på treninga er ofte det vanskeligste for mange. Det er viktig å huske på at det er bedre å ha som mål å trene to ganger i uka og virkelig klare å gjennomføre det uke etter uke, enn å satse på fem økter i uka og bare holde ut i et par uker.

Her følger en ukeplan for en som jobber eller går på skole hver dag og trener JJ to ganger i uka. Målet med planen er å bli sterkere.

MANDAG- JJ 1,5 TIMER
TIRSDAG- STYRKEPROGRAM 40 MIN
ONSDAG- FRI
TORSDAG- JJ 1,5 TIMER(HER HAR INSTUKTØREN LAGT INN STYRKE ETTER TRENINGA)
FREDAG- FRI
LØRDAG- FRITRENING+STYRKEPROGRAM
SØNDAG- FRI

Thats it for now.

Lagt inn: 20.05.2003 00:25:13

Hva skal jeg satse på.

Vil bare gi noen råd om hvordan en kan finne ut hva slags type trening en bør satse på. Først og fremst bør en finne ut hva en har mest bruk for i forhold til det en driver med. Dvs hva vil gjøre meg til en bedre JJ utøver eller hva trenger jeg av kondis, styrke og beveglighet for å bli en bedre JJ utøver(spør instruktørene om dette) Når en har funnet ut av det kan det være en ide å teste seg selv i de forskjellige delene for å finne ut hor god formen er. Har en feks. kjempekondis men ikke har noe styrke bør en fokusere på styrketrening samtidig som en vedlikeholder kondisjonen. Det kan også være lurt å se på hva en uke inneholder av trening. Feks om Alf plager dere med styrketrening på hver trening er det kansje nok og da bør en kansje satse på kondisjonstrening eller omvendt.
Tenkte jeg skulle avslutte med et treningsprogram som vil gi dere både kondisjon og styrke. Programmet kan kjøres 2-3 ganger i uka med minst en dags hvile mellom hver økt.

1. ARMHEVINGER 1-8-1 (SE FORKLARING)
SMALE ARMHEVINGER 2 SETT AV MAX ANTALL 20-30 sek pause mellom

2. HEVING I STANG MED HÅNDFLATENE MOT ANSIKTET 1-4-1

3. KNEBØY 3 SETT 20 REPITISJONER
SPENSTHOPP 3 SETT 10 REPETISJONER 1 min pause mellom.

4. SIT UPS 3 SETT 20 REPS
BENHEV 3 SETT 20 REPS Kjøres som supersett dvs 20 sit ups 20 benhev pause gjentas 3 ganger

-Når det står 1-8-1 betyr det at en tar 1 rep pause 2 rep pause 3 rep pause osv til 8 og deretter tilbake til 1

Klarer dere ikke alle repetisjonene kutter dere bare ned og øker etter hvert.

Dagens link www.trainforstrength.com

Lykke til


Lagt inn: 20.05.2003 00:52:32
 

Ingen aktive brukere.

Aktive gjester: 0

Antall besøkende siden 18.Juli.2002 : Disabled

Application started :